StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Grupne terapije:

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Friday, August 28, 2009

UVOD - treci deo

Svaka osoba padne ponekad u kontinuum anksioznosti. To je za neke ljude sa socijalnom anksioznoscu vise ograniceno i fokusirano. Kao sto neka osoba samo iskusi anksioznost u situaciji na poslu. Mi ovo zovemo specificna socijalna anksioznost. Za druge ljude socijalna anksioznost je vise generalizovana i obicno im pogadja citav zivot bilo da su u javnosti ili kod kuce. Vecina ljudi sa socijalnom anksioznoscu pada u ovu kategoriju. Jos uvek su drugi vise inhibirani i izolovani jer verovatno nemaju posao, romanticnu vezu i mnogo kontakta sa drugim ljudima. Ovim ljudima je mnogo teze i u kontinuumu su. Sve tri vrste SAD-a (socijalne anksioznosti) je moguce uspesno leciti i mi koristimo virtualno isti metod i strategije da je prevazidjemo.

Ali sto blize osoba padne u tezak kontinuuum, vise vremena, vise strpljenja, i vise snage treba za ozdravljenje. Da vas uverim. Mi smo videli mnoge uspehe cak i kod ljudi koji su pali dublje u kontinuum. Ustvari, sa ljudima koji nemaju posao i zive sami ili zive u stresnim okolnostima obuhvaceni su kognitivno bihejvioralnim seansama i vecinu vremena to ukljucuje i ucesce u 2 ili 3 bihejvioralne terapeutske grupe, oni su bili u stanju da uspesno izadju u stvaran svet. Neki su nasli posao opet nakon mnogo godina, nekoliko je odlucilo da ide na fakultet ili da se vrate na fakultet. I ljudi koji su imali tihe, socijalno izolovane poslove su se osecali manje anksiozni i sa vise samopouzdanja, tako da mogu ili da promene poslove ili da prihvate unapredjenje na trenutnom poslu. Prevazilazenje socijalne anksioznosti je proces i potrebna je upornost i strpljenje, a na kraju, nagrada je menjanje zivota. Kako je prevazilazimo? Govorimo o sveobuhvatnoj CBT kroz prvu sesiju. Da objasnim to jasnije. Rec kognitivna znaci misljenje ili proces razmisljanja. U kognitivnoj terapiji mi ucimo da mislimo racionalnije i realisticnije. Svaka osoba sa socijalnom anksioznoscu sa kojom sam ikad radio ima vrlo nisko misljenje o sebi. Nakon svega, kako mozete sebe ceniti ako se mucite sa socijalnom aksioznoscu po citav dan?

Pocinjemo tako da budemo vise realisticni i racionalni i mi stalno pojacavamo to u svom mozgu dok ne pocne da se registruje. Aspekt ponasanja terapije je cinjenje stvari u svakodnevnom zivotu. Sa terapijom ponasanja zelimo da idemo polako. Vi nikad necete morati da radite nesto sto mislite da ne mozete da uradite. Citava poenta u terapiji je da, kako pocinjete da se poboljsavate, vi cete moci da radite sve vise stvari. Zadaci na kojima radite, mi cemo uciti da radimo sve vise razlicito i sve vise efektivno. Sada zelimo da se koncentrisemo na kognitivnu terapiju na ucenju novih strategija, metoda, koncepta i tehnika koji ce uciniti dnevni zivot malo manje anksioznim i malo vise podnosljivim. Kljuc uspeha su tri stvari: ponavljanje, pojacavanje i reprogramiranje. Ako pratite strategije i uputstva koja nadjete ovde, ona ce vam pomoci da se pomerate napred ka prevazilazenju socijalne anksioznosti. Jednom kad ste usmereni u pravom smeru mi zelimo da se nastavite kretati u tom smeru. Mi zelimo podstrek da nastavite i ovde dnevno pojacavanje dolazi do izrazaja. Mi zelimo da budemo sigurni da je terapija u osnovnom bazicnom nivou u vasem mozgu da je ne mozete zaboraviti cak i ako pokusate. U ovom smislu, vi se ponovo trenirate i nanovo vracate u ispravno stanje vas mozak kroz razumljivu CBT tako da vi postajete svoj sopstveni terapeut. Vazno je ici redosledom, tako da cete napredovati kao da dolazite na nedeljne seanse.

Po jedna seansa nedeljno je dovoljna!

Ovo nije brzinski kurs. Ustvari, ako tako uradite, vi cete sabotirati sebe i verovatno necete napredovati jer vas mozak moze samo procesuirati nove informacije po malo odjednom. Vas mozak nije podesen da stalno prima materijal koji je nakljukan i mi zelimo da vas mozak procesuira te nove strategije razmisljanja i metode vrlo duboko. Zato je svaka seansa dizajnirana da uzme jednu nedelju. Vise je nego dovoljno za svaku seansu da se vezba u sedmodnevnom periodu. Ako pokusavate da skratite ovo vreme, nece biti dovoljno vremena za nedeljnu terapiju da je upisete sigurno u vas mozak i napravite trajne promene koje treba da nastanu.

Ovo je slicno pravilnom ucenju za test kad se uporedi sa kampanjskim ucenjem. Ako radite u ritmu i prostudirate mudro, uradicete dobro na testu i takodje cete zapamtiti informacije za kasnije. Sa druge strane, ako kampanjski ucite jednu noc ranije i na silu ugurate gradivo u vas mozak, uradicete dobro na testu ali cete zaboraviti informacije za nekoliko dana. Mi to ne mozemo sebi priustiti. Ako mi ocekujemo da prevazidjemo socijalnu anksioznost, treba nam vremena i strpljenja da osiguramo da je svaki novi metod naucen, ponovljen, ucvrscen i urezan duboko u mozak. Vi ne mozete prevazici socijalnu anksioznost kampanjskim radom, tako da vas molim da to ne radite.

Nadam se da ovaj UVOD odgovara na mnoga glavna pitanja. Mozete ga ponovo procitati tako da potpuno razumete ideje, informacije i koncepte iza terapije. Mozda pogadjate da je ovaj UVOD samo za informisanje i nije deo terapije, tako da kad ste spremni i kad osecate da razumete ovaj uvod adekvatno, osecajte se slobodnim da predjete na seansu 2 i uvek budite ohrabreni. Vi vec pravite napredak citajuci ovo i sto ste odlucili da idete napred u svom zivotu. Dok god idete napred, cak i kad je vreme tesko i stresno, vi nastavljate da napredujete, osecate se bolje i eventualno cete biti u mogucnosti da radite stvari koje zelite da radite. Ucinite samo jedan po jedan korak! Jedna seansa nedeljno! Cak i kad je tesko, nastavite. Ne zaboravite na ove 3 stvari: ponavljanje, pojacavanje i reprogramiranje i vi cete postati nova osoba i trijumfovacete nad socijalnom anksioznoscu. Molimo procitajte ponovo UVOD ako nesto niste razumeli.

Nazad <<     Dalje >>

14 comments:

  1. Pozdrav za sve koji pocinju sa terapijom. Ja sam prosao svih dvadeset seansi i iz licnog iskustva mogu reci: DA, zaista je moguce. Moguce je promeniti misli, ne za jednu noc, jedan mesec, ne na brzinu, nego nezno i polako, kao sto gore pise, korak po korak.

    Ja, iako sam zavrsio sa seansama, cu nastaviti da ih citam, jer iako sam napravio odredjeni pomak na bolje u mom zivotu, osecam kao da jos dosta treba da uradim.

    Nekad sam se bojao dok hodam jer sam mislio da svi osudjuju moje ponasanje i da ja ne radim to kako treba, da nisam perfektan, ali postepeno sam naucio da ne brinem toliko mnogo zbog tudjeg misljenja, i da nije ni potrebno da budem perfektan ili "u okviru normi" jer zasto bih se ja sekirao oko kritike nekog ko takodje nije savrsen ili perfektan. Dakle, niko nije savrsen i niko nema pravo da namece svoj stav ili gledanje na stvari kao nesto univerzalno sto se mora postovati.

    Ovo je samo jedan mali primer, a u toku terapije se nauci mnogo toga, i nemoguce je sve pomenuti. Naravno i ne zelim sve da otkrivam jer cete vi to sve preci polako, za sebe. Samo budite uporni, i probajte da shvatite da je svaka rec u seansama istinita. Probajte da verujete da je istina iako vam mozda iskoci misao "ovo je nemoguce da postignem". Uvek se zapitajte "da li je stvarno nemoguce?"

    Ja sam na pocetku mislio da je nemoguce da cu ikada hodati slobodno i bez straha da me neko ne osudjuje, ali sada vidim da je moguce. Vi mozda imate neke druge strahove i probajte da imate slican stav: "da, moguce je". Ma koliko izgledalo nemoguce, moguce je!

    Ja sam se na pocetku osecao kao da sam bezvredan, bio sam depresivan, pomisljao na razne stvari, mislio sam da mi nikada nece biti bolje. Ne mogu reci da sam sada najsrecnija osoba na svetu, daleko od toga, ali verujem da ako nastavim sa ovom terapijom dolazim blize cilju da uzivam u svakom aspektu zivota. Sama cinjenica da sam za 3-4 meseca od izrazito depresivne osobe postao mozda i najpozitivnija osoba u okruzenju kom radim mi daje za pravo da veruje da cu u naredna 3-4 meseca postati jos pozitivniji i jos srecniji. Jer ja sam na licnom iskustvu shvatio da terapija DELUJE, i nastavicu da je primenjujem.

    Sam vas pronalazak ovog bloga i ove terapije je vec uspeh jer vam je zagarantovan uspeh dok god ne odustajete. Da, tako je prosto. Ja sam u ovom trenutku mnogo radostan sto sa imao srece da se upoznam sa ovom teapijom i zahvalan ljudima koji su je omogucili.

    Puno se raspisah, a opet se osecam kao da sam dosta stvari izostavio. Uglavnom poruka je: krenite i samo nastavite, radite seansebas onako kako je napisano, svaku rec postujte jer je svaka rec istinita. Ne pokusavajte da ubrzate stvar, cak ponekad ako treba i usporite. Usporite sebe sto vise mozete, jer glavne probleme stvara hormon adrenalina koji ubrzava vase akcije i misli, kada radite nesto sporije vi radite protiv njega i to je veliki pomak na gore i pobeda.

    Ohrabrujem vas da krenete i da verujete u pobedu i pobedicete.

    ReplyDelete
  2. Zdravo Gagi! Drago mi je da si tvoj problem prevazisao. Citajuci tvoj komentar ulilo mi je nadu da ovo mogu pobediti. Imam isti problem,oduvek sam bila introvertna i nepoverljiva prema ljudima ali nikada anksiozna. Problem je nastao pre mesec dana kada sam dozivela prvi panicni napad i od tada ne mogu da se nosim sa normalnim dnevnim obavezama tako da sve vise bezim u sebe. Ali sam odlucila da se sa ovim izborim...medjutim imam dilemu kako pronaci psihoterapeuta koji zna sta radi,koji je imao iskustva u radu sa ljudima poput mene i gde da ga pronadjem. To mi je sada glavni poblem jer zeli da se neko ko ce mi pomagati oko mog problema dovesti do pravih rezultata. Ako imas preporuku,molim te me obavesti. Hvala!

    ReplyDelete
  3. Pocinjem sa ovom terapijom bas sada.:))))

    ReplyDelete
  4. Takodjer pocinjem sa ovom terapijom bas sada :))))

    ReplyDelete
  5. Evo i mene, pocinjem veceras, znam da cu uspeti:)

    ReplyDelete
  6. Postovani, anksiozni poremecaji, napadi panike, socijalne fobije i ostali poremacaji iz ove grupe su toliko cesti da skoro svako ko radi psihotepriju, bavi se i ovim problemima. Ja radim terpiju, psiholog sam po struci, i od desetoro ljudi koji mi se jave na terapiju njih 8 ima anksiozne poremecaje. U radu sa njima primenjujem REBT terpiju i tehnike bihejvioralne terpije uz dosta support-a. Hvala decku koji je objavio ove kasete i omogucio da ovi sadrzaji budu dostupni vecem broju ljudi.Jer je ova tema vrlo popularna. Pozdrav!

    ReplyDelete
  7. Nisam ja "decko". Ustvari, verovatno sam stariji od vas.

    Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Ako i drugi imaju koristi od nje, to je OK. Ali je prevashodno namenjena ljudima koji imaju socijalnu anksioznost. A problem je u tome sto ljudi sa socijalnom anksioznoscu imaju ogroman strah da se jave strucnom licu i da zatraze pomoc.

    ReplyDelete
  8. Ja imam 17 godina, videla sam ovaj blog jos pre dve godine.. Krenula sam sa ovom terapijom, presla sam svih 20 seansi ali spori govor nisam dobro uvezbala.. Avgusta meseca, ove godine pocele su da mi se javljaju misli: "Hej, pa ti vec godinu i po dana vezbas ovo a nisi se jos potpuno izlecila.." i odustala sam..tu sam stala.. Negativne misli od tada me non-stop opsedaju.. Sada se osecam lose, ali skupila sam snage da krenem ispocetka ako je to potrebno, ovog puta jaca nego pre.. Hvala Zlaji na svemu.. Aleksandra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Треба да имаш нешто на себи што ће те потсећати да користиш спори говор. Нпр. напишеш на руци "СГ".
      Што се тиче осталог, само настави. Што мање мериш свој напредак, он ће брже доћи.
      Јерина.

      Delete
    2. I meni je spori govor problem. Ja sam stigla do 8. seanse i primećujem napredak kada su u pitanju ostali priručnici, ali spori govor nikako da počne da deluje. Prvo, što se nikad ne setim da ga koristim, drugo što i kad se setim, tada postajem još više anksiozna baš zbog toga što se koncentrišem na to da sporo pričam, samim tim se koncentrišem i na svoju anksioznost. Ovako kad sam sama u sobi, onda nemam problem, ali u grupi ljudi - nema šanse!

      Delete
  9. I ja startujem danas! :) Optimista sam! Drzite mi palceve :).

    ReplyDelete
  10. Pronasao sam ovo sasvim slucajno i nasao pomoc koju sam trazio godinama...ta socijalna anksioznost je nesto neopisivo...kad se samo setim kad sam imao oko 12-13 godina kako sam slobodno i sretno ziveo izadjem iz kuce sasvim slobodno i prosto kao da lebfim ulicama grada slobodno i sa osmehom na licu u drustvu uvek i pitam se gde je to odjednom nestalo u sta sam se ovo pretvorio ali to je jace od mene...moguce je da po mom misljenju da me je do ovoga dovelo selidba napustanje kraja u kom sam odrastao u kom sam prve drugove stekao i otisao u neki ''bolji svet'' i to me je dovelo do ove situacije...otkad to imam jednostavno nmg da hodam slobodno uvek ukocen uvek napet zapostavio sam sve i povukao se u sebe,sad za koji dan imam priliku da posetim staro drustvo i kraj gde sam odrastao tu priliku sam jedva cekao ali nemogu jednostavno nemogu da odem a toliko zelim...inace da ne duzim i da vas ne gnjavim sa mojim pesimisticnim slovima nadam se da ce mi ova terapija pomoci i da cu biti kao pre slobodan,sloboda (kako volim tu rec) pozdrav svima i sretno :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. И код мене је такође селидба била проблем. А те исте године сам променила и школу (из основне сам кренула у средњу). Вероватно је то доста утицало да се развије анксиозност.
      Јерина.

      Delete
  11. Cujem kako ljudi pricaju o meni (mogu biti i na metar i na 20 metara od mene, ali aj to bukvalno cujem), naravno, nista dobro nije u pitanju i 99 posto tripujem to... Da li je to do socijalne fobije? Inace imam SF, pure O i mozda BPD(verovatno ne).

    ReplyDelete

Followers