StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Poruke

Grupne terapije (ako želite da organizujete grupne seanse uživo ostavite poruku iznad):

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Saturday, November 7, 2009

Seansa br 7 - prvi deo

Ovo je seansa br. 7 serije Prevazilazenje socijalne anksioznosti korak po korak. Kao i obicno, mi zelimo da u pocetku pregledamo terapiju koja vam je prezentovana prosle nedelje pre nego sto pocnemo sa novim materijalom ove nedelje. Zapamtite, i ja ovo ponavljam namerno, da je vezbanje i uporno nastavljanje kognitivne terapije ono sto ce vam omoguciti da napredujete prema izlecenju i dalje od socijalne anksioznosti. Nema nacina da se promene misli, akcije i verovanja bez ove upornosti i vezbanja. Ne postoje precice da vam bude bolje. Ja bih voleo da postoje... Ali kada pokusate da skratite vreme precicama vi cete zavrsiti bez osnovne, neophodne terapeutske informacije i protracicete mnogo vremena od procesa. To je kao da prvo procitate poslednje poglavlje od knjige. Vi znate sta je kraj ali ste propustili sve vazne detalje u sredini. Precice u terapiji jednostavno ne funkcionisu.

Tako da vas ohrabrujem ponovo, drzite se programa, nastavite napredovati u terapiji i prihvatite te koncepte, izjave, verovanja i nove misli duboko u vas mozak. Tako da mozete da mislite racionalnije, ispravnije i pozitivno. Ako tako radite, sada pohvalite sebe. To sto idete kroz program sistematski vam garantuje da cete imati pozitivne promene u vasem zivotu.

Prosle nedelje smo poceli sa prirucnikom Stavovi. Zeleli smo da vezbate iskazivanje i osecanje tih stavova u anksioznim situacijama, tih kratkih izjava stavova sto iskacu automatski u vasem umu. Evo su neke izjave o stavovima:

PA STA?

KOGA JE BRIGA?

ZASTO RAZMISLJAM O TOME?

ZASTO MORAM DA PRAVIM SLONA OD MISA?

IMAM PAMETNIJE STVARI DA RADIM OD BRIGE O TOME!

TO NIJE NISTA STRASNO!

Ovi stavovi koje ste koristili ranije u drugim situacijama u vasem zivotu su vrlo bliski verovanjima i osecanjima. Zato mogu da budu vrlo mocni za nas u ovom momentu u nasem napretku. Na primer:

Ako ja radim u prodavnici i moram da se suocim sa besnom musterijom koja psuje, dere se i pravi scenu u vezi necega sto nije moja odgovornost, moj unutrasnji, racionalni odgovor ne treba da bude strah ili anksioznost. Umesto toga, treba da kazem sebi: Pa sta? Ova musterija ima problem. On treba da se smiri tako da to raspravimo kao odrasli. Ali on je izgubio kontrolu. Ponasa se kao razmazeno dete.

Primetite da ste vi racionalni ovde. Necete dozvoliti da vam necije negativne emocije uniste dan. Shvatate da ako ova osoba shvata to licno, da nesto nije u redu sa njim. Vi niste ucinili nista da reaguje na tako nezreo nacin. On mora da odraste emocionalno i vi cete rado razgovarati sa njim kad se malo smiri. Onda cete raspraviti stvari sa njim kao sa odraslim.

Ali vi ste onaj koji je postupio ispravno u ovom slucaju. Nema nicega zbog cega bi mucili sebe. Vi niste ucinili nista lose. Druga osoba je reagovala iracionalno i detinjasto i vi ne mozete to kontrolisati. Sve sto vi mozete uciniti je da shvatite da nesto nije u redu sa tom osobom.

Ako neko izgubi kontrolu, pa sta onda? Oni imaju problem, ne vi. I oni su ti koji treba to da prevazidju. A ako oni to ne prevazidju, koga briga? Da li stvarno zelite da poznajete nekog takvog uopste? Takva osoba nece biti vas prijatelj. Zato, koga briga? Mogu se vratiti kad odrastu. A ako nikad ne odrastu, to je njihov problem. Ali to nije nista strasno! Vi nemate ovde nikakvu kontrolu nad njihovim izborima ili akcijama. Vi niste krivi samo zato sto se neko dere na vas. Druga osoba se ponasa iracionalno i detinjasto. Ako oni u zivotu hoce "da bacaju pesak okolo u njihovim malim kutijama s peskom", neka ih. Ali vi ne morate da igrate njihove detinjaste igre.

S moje tacke gledista, vi sada vidite stvari racionalnije i ispravnije. Ponekad, kad razmisljamo nad nasim starim automatskim negativnim mislima i ne uhvatimo sebe, treba da kazemo:
"Zasto mozgam nad ovom izjavom?"
...da bi iskocila u nasem umu. Nakon svega, zasto treba da mucim sebe zbog stvari koje ne mogu da promenim ili oko misljenja i ideja drugih ljudi. Moje ideje i misljenje je vazno kao i bilo cije drugo. Zato, zasto pravim slona od misa? To nije nista strasno!

Mi zelimo da osetimo ove emocije, ne samo da kazemo reci. Zato koristite ton vaseg glasa da pocnete da osetite to kada kazete: Koga je briga? ili Pa sta? To nije nista strasno!

Ponovo, kao i sa ostatkom terapije, nastavite da vezbate ove izjave o stavu dok ne pocnu da iskacu u vasem umu automatski kad ste u stvarnim situacijama i kad trebate da ih koristite. Kad iskacu u vasem umu, zadrzite ih, ponovite ih sebi, a anksioznost ce poceti da opada.

Drugi prirucnik o kome smo pricali prosle nedelje je bio "Kako vidite sebe u svetu". Ovaj koncept, da vi kreirate ili pravite svet oko sebe, nacinom kako se ponasate, nije novi koncept. Ovo je oblik samoispunjavajuceg prorocanstva. Ono je otkriveno od strane socijalnih psihologa pre mnogo decenija.

Za one od nas sa socijalnom anksioznoscu, ovo je strategija promene razmisljanja. Mi treba da pocnemo da vidimo sebe tacnije i realisticnije. Deo naseg problema sa socijalnom anksioznoscu je sto nismo videli sebe realisticno u proslosti. Mi imamo dozivotnu naklonost da sebe unizavamo, da sebe potucemo, da se osecamo krivi nad stvarima nad kojima nemamo kontrolu, uzimamo stvari previse licno, preterujemo u situacijama i da vidimo sebe kao manje vazne od drugih ljudi. Kao rezultat svog tog neracionalnog razmisljanja, mi prirodno ocekujemo da nasa buducnost bude losa kao i sada. Sve ove misli su nista drugo nego stare ANT lazi. Ali moramo poceti shvatati ovo i oznacavati te stare misli kao ANT lazi, jer je to istina.

Kako vidimo sebe je od vitalne vaznosti, jer ako vidimo sebe kao talentovane, sposobne, inteligentne ljude, ti kvaliteti ce doci do izrazaja i poceti da kontrolisu nase misli i akcije. Samo nasa anksioznost nas zadrzava sve ove godine i mi smo sada u procesu postavljanja stvari u red.

Treci koncept o kojem smo pricali prosle nedelje je bio dve konkurentske neuroputanje u vasem mozgu. Vase nervne celije, vasi neuroni, postavljaju strukture udruzivanja koje mogu voditi u mnogo smerova. Mi se interesujemo za stare putanje koje nas vode u misli i osecanja anksioznosti, inhibicije i straha. Kako pocinjemo da koristimo ove putanje, i zapamtite, ovde dolazi do izrazaja ponavljanje, pojacavanje i vezbanje, te stare putanje vise ne mogu biti koriscene za poruke anksioznosti i moraju poceti da se koriste za nesto drugo.

U isto vreme, vi bukvalno stvarate i gradite nove neuroputanje, koristeci nove misli i verovanja. Sav materijal u prirucnicima koje citate glasno i "spustate" u vas mozak, plus misli i akcije iz stvarnog zivota koje pocinjete da koristite kao rezultat vaseg znanja, pocinju da bivaju deo ove nove neuroputanje, takodje. Ova nova neuroputanja pocinje da raste snaznije kako je pojacavate i koristite.

Sto vise koristite i ponavljate vasu kognitivnu terapiju, snaznija ce vasa neuroputanja izrasti. Ovo nije samo analogija ili primer. Ova racionalna, ispravna terapija, koju ucite, bukvalno stvara nove kanale, udruzivanje ili putanje u vasem mozgu, tako da ako ih dovoljno dugo pojacavate i pocinjete da delujete po njima, ove putanje postaju dominantne putanje u vasem mozgu. Ove putanje postaju nacin na koji razmisljate.

No trenutno, zapamtite da obe putanje postoje u vasem mozgu i vi ucite da ne koristite staru putanju. Vi ste u procesu koriscenja nove neuroputanje koliko god mozete. Nova neuroputanja se razvija brze i snaznije sto ste vise u mogucnosti da koristite vase kognitivne metode, koncepte, izjave i strategije. Dakle, ponovo, nadam se da mozete videti zasto naglasavamo ponavljanje, pojacavanje i upornost u kognitivnoj terapiji.

Nazad <<     Dalje >>

5 comments:

  1. Moj problem je taj sto kada osjetim ankcioznu situaciju odmah trazim pomoc u tableti za smirenje ili alkoholu, da bih se opustila. Iz toga nikako da se iscupam. Ima li neko slican problem, savjet..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Таблете за смирење не иду уз алкохол. Узимај их по потреби, а алкохол избаци.
      Јерина.

      Delete
  2. Samo jedna ispravka: Kaze se anksioznu a ne ankcioznu.

    ReplyDelete
  3. To ti je stvar navike, samo odluci da to ne radis...ja sam ostavio cigare mjesec dana prije nego sam otkrio ovu terapiju, vjeruj da covjeku sa mojom psihom to nije bilo lako uciniti...alkohol i tablete ti nece donijeti nikakvo dugorocno poboljsanje tako da je vrijeme da kazes sebi da si zavisnik i da treba da ostavis te poroke...naravno, alkohol mozes konzumirati ali kad izadjes u grad da se provedes a ne da utapas tugu...a tablete sam uzimao par puta, posle na svaku promjenu vremena trazim nekog da bijem...ili mene biju:)

    ReplyDelete
  4. hvala, nadam se da ce moja odluka uz pomoc ove terapije opstati.
    pozdrav!

    ReplyDelete

Followers