StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Poruke

Grupne terapije (ako želite da organizujete grupne seanse uživo ostavite poruku iznad):

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Wednesday, November 25, 2009

Seansa br 9 - peti deo

Napad medveda i grebanje, roj pcela i ubod

Napokon, otisli ste na to kampovanje koje ste planirali vec mesecima. Nasli ste bas savrseno mesto da postavite svoj kamp, rostilj vam se pekao na vatrici i dokle god ste mogli da vidite, nebo je bilo prekriveno divnim sjajnim zvezdama. Iznenada, culi ste glasan zvuk lomljenja grana...

Pogledali ste i videli grizli medveda kako ulazi u vas kamp. Ponovo ste pogledali, jer je grizli medved bio zadnja stvar koju ste ocekivali da vidite. Ali bio je tu.

E sad, svaka normalna osoba bi se uplasila. Adrenalin bi odmah poceo da pumpa kroz vase telo, vase misli bi pocele da jure i bez sumnje bi poceli da se znojite.

Ali sta je najsigurnije da uradite?

Adrenalin vam govori da trcite, bezite, odete odatle, sto brze mozete ka sigurnosti.

Ali drugi glas unutar vas je racionalniji. On kaze: "Cekaj malo. Uspori. Sacekaj momenat. Ako ja sad potrcim, ako pokusam da pobegnem, ako se budem kretao previse brzo, ja cu privuci paznju grizlija. Posto ne zelim da pogorsam situaciju, mislim da bi bilo bolje ako ostanem savrseno miran."

Ako poslusate vas prvi glas i pocnete da bezite u strahu, medved ce verovatno pojuriti za vama... i nece biti prijateljski raspolozen.

Umesto trcanja, jurnjave , izbegavanja i bezanja od straha, da li ste se ikad igrali igre "ja sam mrtav"?

Da li vidite analogiju? Kad anksioznost dodje da nas napadne, povuce nas nadole, stvara paniku, pojaca nase najvece socijalne strahove, ubrza nase zestoko i opsesivno razmisljanje... ova osecanja treba da nam posluze kao upozorenje.

AKO MEDVED UDJE U VAS ZIVOT, najgora moguca stvar koju mozete uciniti je da bezite. Medved ce vas uhvatiti, razderati kandzama, izgrebati... i VAMA ce biti gore zbog toga. Ako ostanete na mestu i ne bezite, medved ce verovatno da vas ostavi na miru.

Slicno ovome, ako roj pcela zuji oko vase glave, najgora moguca stvar koju mozete uciniti je da razbesnite pcele. Ako panicarite, masete rukama po vazduhu, pcele ce nasrnuti na vas, sletati na vasu kozu i izbosti vas bez milosti.

Dakle, sta radite kada anksioznost pokusa da vas napadne i povredi?

GLUMITE DA STE MRTVI. Ne reagujte. Ne panicite. USPORITE. Koristite racionalne izjave: kazite sebi, "Ako ostanem miran, onda anksioznost nece moci da me ubode..."

Vi vec znate da sto se vise vi BORITE, TUCETE, OPIRETE SE i NAPADATE, to vise ce medved grepsti - i to vise ce pcele bosti.

Vi imate kontrolu nad medvedom i pcelama. Koristite paradoks borbe da zakucate anksioznosti jos jedan ekser. Smirite se, opustite, ohladite glavu, udjite u zonu mira i smirenosti. NE ODGOVARAJTE NA NEGATIVNOST TAKO STO CETE REAGOVATI NEGATIVNO.

Anksioznost voli kad vi uzvracate borbom zato sto vas na taj nacin zarobi. Medved i pcele ce vas izgrepsti i izbosti ako vi uzvracate sa borbom. Sa druge strane, ako ste mirni i nepokretni, oni ce vas IGNORISATI. Vi im ne dajete nikakvu moc da bi mogli da vas povrede.

Ne dozvolite da vas ubode pcela anksioznosti ili da vas izgrebe medved anksioznosti. Smirite se, usporite, ostanite mirni... onda ce oni imati sve manje i manje moci nad vama... a vi cete shvatiti da VI imate kontrolu.

Nazad <<     Dalje >>

6 comments:

  1. Moze li neko da mi objasni sta znaci ostati miran u ovakvim situacijama?Na koji nacin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pretpostavljam da treba pokušat usporit misli i osječaje, da se ne povodiš za ant-ovima, pokušat smanjit razinu panike, ignorirati loše misli, koristit spori govor i reć sebi da je ok radije nego se krivit i preispitivat (ovisno od situacije). kad te malo popusti onaj najgori osječaj, pokušaš nastavit normalno kao da se ništa nije dogodilo umjesto da se puniš strahom

      Delete
  2. NPR meni je ovaj tekst sa medvedom i pčelama mnogo bolji od ostalih, on u suštini najbolje i slikovito objašnjava kako bi trebao da se postavim prema Soc Anx i to mi mnogo znači!

    ReplyDelete
  3. Ne trebamo dozvoliti "svesti o prisutnoj opasnosti"da nam prodre u um. Meditacija je tu od ogromne pomoći jer nas uči da smirimo um, da ga ispraznimo.

    ReplyDelete
  4. Možda ćemo uspeti da ostanemo mirni u tom trenutku. Ali ćemo izbegavati takva "kampovanja".

    ReplyDelete
  5. Ja sam to ovako shvatio:sta god da radim,usporim to da radim, usporim disanje u tom trenutku ili ako govorim nesto usporim govor i onda kada osetim mir samo odbacim negativne misli.

    ReplyDelete

Followers