StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Poruke

Grupne terapije (ako želite da organizujete grupne seanse uživo ostavite poruku iznad):

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Monday, November 16, 2009

Seansa br 8 - prvi deo

Ovo je seansa br. 8 serije Prevazilazenje socijalne anksioznosti korak po korak.

Ja sam nakon skolovanja postao ucitelj, uglavnom zato sto nisam bio samosvestan u vezi sa decom. Zato sto sam poducavao u pocetku mladje srednjoskolce, naucio sam ubrzo da moram da imam kontrolu. Jedan od nacina na koji sam kontrolisao razred je bio koriscenje sporog govora. Ja to nisam tada tako zvao, ali sam ipak to radio jer je uspevalo.

Kad god sam zeleo paznju razreda, ja sam se stisao, usporio i onda nastavio sa govorom. To im je privuklo paznju. I takodje im je bio signal da ja imam kontrolu. Primetio sam da su ucitelji koji su vikali i svadjali se sa decom, imali nedisciplinovane razrede bez kontrole. Razredi koji su bili organizovani i koji su naucili ponasanje su imali ucitelje koji su pricali sa ucenicima ali nisu vikali i derali se.

Tako sam brzo naucio da treba da kontrolisem sebe pre nego sto kontrolisem razred. Da sam vikao na njih kad su se oni lose ponasali ili im stalno govorio da budu dobri, oni bi brzo shvatili da ja nemam kontrolu. A ako sam bez kontrole, onda oni imaju kontrolu.

Nasa anksioznost funkcionise na isti nacin. Mi treba da naucimo da imamo kontrolu. Kako to mozemo postici? Smirujuci se, koristeci spori govor, usporavajuci i tako sto cemo biti promisljeni. Cak i ako ne odreagujete normalno, na ovaj nacin, vi ucite sebe da reagujete na ove nacine, radeci ove seanse. Vi trenirate sebe da kontrolisete anksioznost. To je svrha ovih seansi i vi ste vec na tom putu. Zato cestitajte sebi i nastavite. Mi zelimo da osetimo da sve vise kontrolisemo nase emocije, svo vreme.

Na ovom mestu mnogi ljudi preispitaju sve prirucnike koje smo dosad presli. I uzmu vremena da ih organizuju i stave ih u perspektivu. Jos uvek je vazno da koristite spori govor svaki dan u stvarnom svetu i u stvarnim situacijama u zivotu. Ali takodje, kad citate vase prirucnike citajte ih glasno sebi. Koristeci spori govor, smirujete sebe, tako da terapeutske informacije mogu bolje potonuti u vas mozak. Takodje, treba da citate prirucnike narativno svaki dan, cak i one od pre nekoliko nedelja. Zelimo da nastavite da citate o tim lazljivim ANT-ovima i kako da se nosite sa njima i da mozete citirati citav prirucnik skoro nasumicno od vrha do dna.

Ovo je prirucnik koji zelimo da citate toliko mnogo da ce vam biti muka od njega! Jer ako vam bude muka od njega, to znaci da je postao automatizovan u vasem umu. U ovim racionalnim novim mislima o vama samima i vasem zivotu ce iskakati po citav dan. Sto se tice drugih prirucnika, svaki ima samo malo drugacije znacenje. Zato uvek sugerisemo da citate ne samo sadasnji novi materijal, nego i prethodne materijale za koje smatrate da treba da usavrsite.

Ako ima nesto u sta ne mozete verovati, procitajte to ponovo, dok vasa uverenja ne pocnu da se menjaju. Izaberite prirucnike za koje osecate da vas mozak treba najvise da radi na njima i "pojacajte" te prirucnike. Ponavljanje i pojacavanje cine promene. Ja se ustvari nadam da sam vam dosadio sa ovim "ponavljanje i pojacavanje" jer ste onda shvatili sta je potrebno da bi se prevazisla socijalna anksioznost.

Prosle nedelje smo predstavili i ponovo procitali strategije smanjenja stresa, automatski ciklus socijalne anksioznosti, preokretanje ANT-ova (prvi deo) i prihvatanje sebe kakav sam sada. Izjave u strategijama smanjenja stresa su izjave koje zelimo da pogode gde treba. U nedeljama u kojima ste trebali da ih predjete, nadamo se da ste to uspeli sa vise osecanja, ubedjenja i emocija.

Ne shvatajte zivot tako ozbiljno. Ovo nije situacija zivota ili smrti. Mogu uciniti samo najbolje sto mogu. A onda zaboravite na to! Nacin na koji se osecam danas, nece promeniti sudbinu sveta u sledecem milenijumu. Moja briga nece uciniti nijednu situaciju boljom. Samo ce je pogorsati. Ja sam ono sto jesam i ja sam covek. Svi mi pravimo greske. To nije nista narocito. Svet nece propasti zbog ovog. Garantovano. Ozarite se i nemojte se brinuti.

Sto vise osecate ove izjave, tim bolje. Mi dostizemo emocionalni mozak i zelimo da ove izjave nose pozitivne emocije zajedno sa njima. Kad sledeci put pocnete da brinete o susretu sa nekim ili kad idete na zabavu na poslu, recite sebi: Pa sta? Koga je briga? Ova osoba je verovatno nervozna sto ce upoznati mene! To nije nista narocito. Svet nece propasti zbog toga ako pogresim. Treba da se ozarim i da se ne brinem. Kad sledeci put vase misli pocnu da klize ka anksioznosti i brizi vratite ih nazad u realnost i nazovite ih blef! Zasto bi ja trebalo da brinem o tako necemu? Umoran sam od pravljenja slona od misa. Ja sam covek i mi svi pravimo greske! Ja samo mogu uciniti samo najbolje sto ja mogu.

Automatski ciklus socijalne anksioznosti nas podseca da smo uvek svesniji nasih unutrasnjih osecanja nego sto su drugi ljudi. Znam da je to zdrav razum ali razmislite sta vam je to ucinilo u zivotu. Ja sam ranije stalno brinuo o tome sta drugi ljudi misle o meni o tome sta sam rekao pa do toga kako mi izgleda kosa. Bio sam siguran da me nece voleti, zbog ovog ili onog razloga. I bio sam tako siguran da mogu videti moj strah i anksioznost da sam vrsio pritisak na sebe da izgledam mirnije.

Ponekad sam izgledao mirno. Ali iznutra je moj stomak bio pun straha. Sav pritisak koji sam vrsio na sebe mi se vracao nazad i cinio je moju socijalnu anksioznost jos gorom. Pomoglo bi mi da sam samo rekao: Koga je briga sta drugi ljudi vide. Ja samo mogu biti ja sam i ja samo mogu uraditi najbolje sto mogu. To je dovoljno dobro. Ako ne bi dodavao ovaj dodatni pritisak, ja ne bi bio toliko nervozan i pun straha. I zapamtite druge racionalne izjave. Ako nas neko ne voli jer mogu osetiti nasu anksioznost, lose za njih. Mi ionako ne zelimo da ih poznajemo. To je njihova losa sreca.

Karakter automatskog ciklusa socijalne anksioznosti je da mi nikad ne izgledamo anksiozno drugim ljudima kao sto to mislimo. I koga je briga, uopste. Sto manje brinemo, manje cemo biti anksiozni. Ovo je jos jedan paradoks ali je istina.

Zatim smo se fokusirali na preokretanje ANT-ova (prvi deo). Razlog sto teba da "okrenemo list" sto se tice naseg ANT razmisljanja je sto se manje nase misli i verovanja promene mi mozemo nastaviti da radimo nase visoko anksiozne stvari do kraja naseg zivota i to ce biti tako strasno za nas svaki put kad mi to radimo. Preokretanje ANT-ova menja ovo u potpunosti. Pocinjemo da vidimo da odlazak na taj sastanak u skoli ili na poslu, iako nam je izazivao anksioznost u proslosti, nije sasvim strasan kao sto smo nekad mislili da jeste. U stvari, svaki put kad odemo na sastanak, mi smo bili OK. Mozda smo imali anksioznost i mozda nam je bilo vrlo neprijatno, ali nismo pali sa svoje stolice. Mi smo preterali sa nasim brigama.

Evo kako vas preokretanje ANT-ova spasava. Odlazak na taj sastanak nije bila moja najomiljena aktivnost na svetu. Ali sam prosao kroz to ranije i bicu OK danas. To nije tako velika stvar. Ovo je dobar nacin da zapocnete sa bilo kojom novom anksioznom situacijom. Onda pocinje biti malo lakse i kako vase razmisljanje pocinje postepeno da se menja, pomerate vase misli "nagore" pomalo.

Naprimer: Ovaj sastanak jos uvek mozda nije zabavan i meni je jos uvek mozda malo neugodno ali izgleda da se bolje drzim nego sto sam mislio. Izgleda da mi je bolje nego sto sam ocekivao. Mozda ovi sastanci vise nisu tako velika stvar.

Ono sto radimo je da idemo postepeno prema ispravnim izjavama o nama samima. Kako se nase misli menjaju, tako se menjaju i nasa osecanja o sastanku. Sastanak vise nije tako strasan. Vi ucite da mislite racionalnije i koristite vase nove neuroputanje da osigurate to.

Nazad <<     Dalje >>

No comments:

Post a Comment

Followers