StatCounter

Prevazilazenje socijalne anksioznosti (socijalne fobije) korak po korak Ovaj blog je prevod terapije za socijalnu anksioznost. Preveo sam je volonterski, amaterski, sa audio traka. Ovo sto vidite ovde je potpuno besplatno. Imam samo jednu molbu za sve vas: Pisite o ovome na forumima gde je tema socijalna anksioznost, o ovoj terapiji. Pomozite da i drugi ljudi saznaju za ovo. Sto vise ljudi bude spaseno od socijalne anksioznosti, tim bolje!

Poruke

Grupne terapije (ako želite da organizujete grupne seanse uživo ostavite poruku iznad):

Beograd: bgdcbt@groupmail.c om, bgdcbt@gmail.co m
Podgorica: 7wazari@gmail.co m
Niš: soc.anx.nis@outloo k.com

Wednesday, January 27, 2010

Seansa br 14 - treci deo

Moc "glume"
(Ovo je veliki paradoks - ali uvek funkcionise)


1. Preuzimanje kontrole nad situacijom: (ili "burazersko ponasanje"):

Ponasajte se malo vise prijateljski, kad mozete. Budite aktivni i pozdravite vi prvi druge ljude. Smesite se malo vise. Pozdravite ljude samouverenim glasom radije nego kolebljivim. Na primer, "Gde si, Ivane!" "Evo ga dolazi..." "Jesi li preziveo vece?" "Pa, kako je bilo na sastanku?"

Govorite malo glasnije nego sto obicno cinite, ali sporim govorom: "lezerni" glas, zblizavanje i drzanje.

Glumite ako treba u pocetku: sto vise to vezbate, to postaje manje odglumljeno i izgledace iskrenije i autenticnije. Setite se "Mudrog koncepta": Mi moramo prvo da URADIMO te stvari, PRE nego sto pocnemo da se osecamo "prirodno" u vezi toga.

2. Gledajte na to kao da "igrate ulogu" ili da glumite:

Ovo nije lazna ili vestacka stvar - cak iako se vi ne osecate "prirodno" u vezi toga u pocetku. Zapamtite da kad pocnete da "glumite" na odredjeni nacin, to postaje lakse i prirodnije, tako da na kraju to vise nije gluma uopste - to je jednostavno normalno, prirodno ponasanje sa vase strane.

Vratite se i pregledajte "Mudri koncept", ako ste ga zaboravili. Mudri koncept nam govori da ako u pocetku glumimo, onda ce i nasa osecanja to slediti. Mi ne mozemo cekati da se nasa osecanja promene pre nego sto delujemo. Moramo da delujemo prvo, cak iako ne osecamo tako, i da nastavimo da delujemo dok se nasa osecanja ne promene. Zapamtite, imate mnoge kognitivne strategije i izjave koje ce vam pomoci da napravite brzhi napredak sa racionalnim osecanjima nakon sto delujete.

3. Mozete smatrati vasu glumu kao "Pretvaranje":

Koristite metaforu "pretvaranje" ako vam se to svidja umesto "gluma" ili "laziranje". Ova tri nacina su sve jedna te ista stvar, ali idite sa onim konceptom koji vam je prakticniji. "Mudar koncept" se primenjuje na sva tri. Delujte prvo, a onda ce vasa osecanja to slediti.

4. KAKO DA POSTAVIM STVARI NA SVOJE MESTO?

Ako sam anksiozan u vezi toga da naletim na ljude i da "moram" da razgovaram sa njima, treba da im prvo kazem "zdravo", nasmesim se, i nastavim da hodam. Primetite da ako nastavite da hodate, necete morati da se angazujete u razgovoru sa njima. Zato, kada prvi put pocnete, nastavite sa vasim hodom.

PREUZMITE KONTROLU. KAZITE ZDRAVO PRVI. VIDECETE DA JE TO LAKSE. Lakse jer vise ne treba da cekate, da oklevate i da se osecate zabrinuto sta ce oni reci ili nece reci. Umesto svog ovog unutrasnjeg fokusiranja i brige - sto zelimo da izostane - treba da se fokusiramo napolje na osobu, da kazemo "Zdravo", "Dobar dan", "Kako ste?" ili bilo koju vrstu pozdrava prvo, a onda ce nam oni odgovoriti.

Na ovaj nacin ostajemo vise spoljasnje orijentisani i ne treba da pocnemo da obracamo paznju na nase unutrasnje misli i osecanja. Ovo nas drzi dalje od izazova da brinemo i da preispitujemo nase reakcije.

Ako mi prvi delujemo, ako postanemo "aktivni", onda cemo mi osecati da imamo kontrolu nad situacijom, a nasa anksioznost nece moci da raste.

Na primer, ako vi prvi pozdravite nekog, vi cete preuzeti inicijativu i bicete aktivni. To vas stavlja u poziciju u kojoj zelite da budete, i takodje vas cini prijateljskim, manje cete oklevati, manje nedrustvenim i vise drugarskim. Bice tesko nekom da oseti da niste prijateljski ako vi prvi kazete "Zdravo".

Sto vise ostanete aktivni, to cete vise osetiti samopouzdanje u vezi preuzimanja inicijative. Onda, kada odlucite da idete na vas sledeci korak, koji moze biti vodjenje vrlo kratkog razgovora sa drugom osobom, vi cete delovati i osecacete se bolje u vezi toga kakvi ste u drustvu.

Evo jos jedan primer: Ako ja oklevam kada upoznajem druge ljude ili kad razgovaram telefonom, ja treba da se ponasam vise samouvereno, pozitivno i da ja imam kontrolu. Da, ovo je jos jedan paradoks, ali mi ustvari treba da postavimo stvari na svoje mesto. Zato, LAZIRAJTE TO. PONASAJTE SE SAMOPOUZDANO BEZ OBZIRA DA LI SE OSECATE TAKO ILI NE.

Kada se ponasate sa vise samopouzdanja, ljudi ce reagovati na vas na mnogo bolji nacin.

Ako govorite previse meko i treba da budete glasniji, POJACAJTE SVOJ GLAS, i DODAJTE BOJU GLASU, i NASTAVITE TIM NIVOOM GLASNOSTI. Ponasajte se tako dok vam to ne postane prirodno.

U stvari, samo to sto govorite glasnije ce uciniti da se osecate sa vise samopouzdanja i samouvereno. Da, znam da jos ne verujete u to, ali to je paradoks i kada napravite taj korak i pricate malo glasnije, osecacete se manje anksiozno i sa vise samopouzdanja.

(U pocetku mozete vezbati na svim ovim stvarima kod kuce a onda u bihejvioralnoj grupi ako idete na neku. Ovo ce, u stvari, biti dobra aktivnost u grupi za mnoge od nas u ovom trenutku.)

U SOCIJALNIM SITUACIJAMA: Ako sam sam i osecam se neprijatno, anksiozno, ili nervozno - osecam se kao da sam ja "cudan" ili u centru paznje - Potrazite drugu osobu koja je sama i zapocnite kratak razgovor.

Setite se "Mesanja" i prirucnika o razgovoru. Ono sto radimo su kratki razgovori. To nije velika stvar. Mali razgovor je mali razgovor jer je mali. I vi pricate o necemu o cemu ste pricali stotinama puta ranije. To je ono sto cini mali razgovor.

Predstavite sebe drugoj osobi ako ih ne poznajete. Pricajte o tome zasto ste tamo, da li ste vec bili tamo. Koje je njihovo zanimanje? Vreme. Vasa porodica. Njihova porodica. Vasi kucni ljubimci. Njihovi kucni ljubimci. Vasi hobiji. Njihovi hobiji. Vasa interesovanja. Njihova interesovanja.

Vecina ljudi ce biti srecni ako razgovarate sa njima umesto da ih ostavite da stoje sami i rado ce ucestvovati u razgovoru. Vas deo je samo zapocinjanje. Jednom kad budete dovoljno aktivni i pokrenete se, bice mnogo lakse da to radite.

Pa, iako je mali razgovor bio tezak u proslosti, vi znate malo vise o tome sada i mozete ga voditi malo bolje nego tada. To mozda jos nece biti sasvim zabavno i ugodno ali to je smer u kojem idemo. Ne oklevajte, samo delujte, uradite to! Ne dozvolite anksioznosti iscekivanja da vas zgrabi. Ne idite unutrasnje da pocnete misliti o tome. Samo to uradite. Delovanje vise samopouzdano i vise samouvereno vas cini vise samouverenim i samopouzdanim. I cini da vas drugi ljudi opazaju razlicito i prijateljski. Vi sada imate vise osecanja da imate kontrolu nad sobom. Nastavite da budete aktivni. Nastavite da vezbate. Ne odustajte. Preuzimanje inicijative i aktivnost, uvek funkcionise dok idete korak po korak kroz situacije u vasem zivotu. Ali pocnite sa samo jednim ili dva delokruga u vasem zivotu. Ne sve odjednom.

Prvo, vezbajte delovanje kod kuce. Nastavite delovanje i u javnosti. Pocnite prvo sa ljudima koje ne poznajete ako vam je tako lakse. Nastavite da vezbate. Bice vam sve prirodnije kako vreme prolazi. Kad osetite da imate vise samopouzdanja, probajte ovo kod kuce, onda na poslu ili u drugim socijalnim situacijama. Ali nastavite dalje. Nastavite da preduzimate inicijativu. Nastavite da budete aktivni. Kada ste aktivni, oseticete mnogo vise da imate kontrolu i zato mnogo manje anksiozno. Zapamtite, ako delujete prvo, vasa verovanja i emocije ce to pratiti. Uzgred, ja to sam nisam shvatio. Ovo je centralno otkrice istrazivanja iz oblasti socijalne psihologije. Bukvalno hiljade istrazivanja su potvrdile cinjenicu da "Mudri koncept" objasnjava kako ljudski um funkcionise.

Vi ste culi malo o bihejvioralnim terapijskim grupama koje smo neprekidno vodili u Institutu za socijalnu anksioznost. Razlog sto smo ih vodili neprekidno je da je vazno da se mogu vezbati kognitivne metode i strategije koje smo ucili u grupnim situacijama sastavljenim od drugih clanova koji takodje imaju socijalnu anksioznost. Vazno je da ta grupa, posto je to aktivna grupa, bude sastavljena samo od ljudi sa socijalnom anksioznoscu. Mesanje ljudi sa panicnim napadima ili anksioznoscu, ne bi bilo od pomoci jer grupa mora biti sastavljena na nacin da pomogne ljudima sa socijalnom anksioznoscu.

Sta mislim pod sastavljena? Kao sto smo vec pricali, grupne aktivnosti koje radimo moraju biti radjene na balansiran nacin i koristeci hijerarhiju korak po korak.

Nazad <<     Dalje >>

No comments:

Post a Comment

Followers